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Thursday, 31 August 2023

guruRaGHAVENDRA ARADHANA rAga: janasammohini tALa: Adi Composer: Kamaleshadasa Language: Kannada karedare barabAradE guruve

 rAga: janasammohini


tALa: Adi Composer: Kamaleshadasa Language: Kannada ------------------------------------------------------------------------------- karedare barabAradE guruve varamantrAlaya pura mandira dolu charaNa sEvakaru karava mugidu ninna haridAsaru suswara sammELadi paravashadali bAi terudu kUgi ninna Pooshara pita kamalEsha viTThalana dAsAgrEsaru karava mugidu ninna

Raga Janasammohini


 Koi saagar dil ko behalaata nahi  famous song sung by Mohammed Rafi for Dilip Kumar is based on  Raga Janasammohini. It is a raga of the Carnatic system, but has become very popular in North India. This raga has been composed largely by using Rishabh in Raga Kalavati. 


Originally called Siva Kalyan, the raga went out of circulation, having heard Karnataka Janasammohini, Pt. Ravi Shankar ji brought it back with the Karnataka name. Pangs of separation, nostalgia, implicit faith in God are the moods of Janasammohini. It can be sung from 6.30 to 9.30pm.


This raga has been included in Khamaj Thaat. Apart from Komal Nishad, the remaining vowels are used pure. Since there is a middle class in both ascending and descending, its caste is Shadav Shadava. Singing time is the second part of the night. Gandhar voice has got the place of conversational voice of Vaadi and Dhaivat voice. Aaroh-sa regg, p, dhannidhi san. Descending - sannidhpa, g, re, sa. The catch - g paddhi nidhi p, g pagare, nidhisa.


Janasammohini can be derived, rather ambiguously, by introducing R to Kalavati. 


All notes in Janasammohini are Shuddha except Ni. The avaroh has a sixth note Re, which differentiates the raga from another soothing raga Kalavati. Kalavati has the same swaras as Janasammohini except for the absence of Re in the avaroh, i.e., Kalavati has the same five notes in both aaroh and avaroh.



Credits:

https://saptswargyan-in.translate.goog/

https://www.raagbased.com/

   Structure of Raga Janasammohini

Thaat : Khamaj

Jaati : Shadav-Shadav 

Aroha : S-R-G-P-D-n-S'

Avaroha : S'-n-D-P-G-P-G-R,S-'n-'D-

Vadi : S

Samvadi : P

Pakad : P-D-n-D-P-G-R,S-'n-'D-S

Similar Raagas : Kalavati

Time : First prahar of the night (6PM to 9PM)


Raag Janasammohini राग जनसम्मोहिनी के महत्वपूर्ण बिंदु

  • राग जनसम्मोहिनी को खमाज थाट में रक्खा गया है ।
  • कोमल निषाद के अलावे शेष स्वर शुद्ध ।
  • आरोह – अवरोह दोनों में मध्यम वर्ज्य
  • राग की जाति षाडव – षाडव है ।
  • गायन – समय रात्रि का द्वितीय प्रहर ।
  • ग वादी और ध सम्वादी है ।
  • आरोह– सा रे ग , प , ध नि ध सां ।
  • अवरोह – सां नि ध प , ग , रे , सा ।
  • पकड़- ग प ध नि ध ऽ प , ग प गरे , नि ध सा ।

न्यास के स्वर- रे , ग और प

समप्रकृति राग- राग कलावती

विशेषता

( 1 ) यह कर्नाटक पद्धति का राग है , किन्तु उत्तर भारत में बहुत लोकप्रिय हो गया है ।

( 2 ) मोटे तौर से राग कलावती में रिषभ प्रयोग करने से इस राग की रचना हुई है । 

( 3 ) हिन्दुस्तानी पद्धति की दृष्टि से इसके पूर्वाग में कल्याण और उत्तरांग में झिंझौटी के मिश्रण से इस राग का जन्म हुआ । इसमें सा रे ग प रे , से शुद्ध कल्याण , सा रे ग प ग रे से भूपाली और प ध नि ध प ध सां , रें सां नि नि ध ऽ प , से झिंझौटी राग की छाया आती है , किंतु कोमल निषाद का प्रयोग और धैवत का बहुत्व दिखाने से शुद्ध कल्याण और भूपाली की छाया समाप्त हो जाती है और मध्यम के वर्जित होने से राग झिंझौटी का आभास मिट जाता है ।

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