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Monday, 15 July 2024

song 18pg29 mātaṅkatanaye rāgam punnākavarāḷi tāḷam ādi


https://youtu.be/sc8o5xd-iXk?si=zhiA9GDtnn8_eS6D

https://youtu.be/sc8o5xd-iXk?si=zhiA9GDtnn8_eS6D



mātaṅkatanaye rāgam punnākavarāḷi tāḷam ādi pallavi 1.mā - - - - - ta|ṅka | tana || yē - - - - - - || mā-yē | pā – hi || ānupallavi 1,mā – ta : mahā - | tripura | sundari || mā - raja na ka mā - |dha va sa hō - - dari ||. 2. mā – ta : mahā - - - -| tripura | sundari || mā - ra ja na- ka mā - | dha – va sa hō - - dari || caraṇam kunda mukuḷa śara | dindu dha | va ḷa va ra || sūnda ra smita – ra – da | nē – śa śi va danē || manda - - ga manēlasa / dindī - -va ra na ya nē | vēṅkaṭa rā- ma – nu ta | paṅka ja ca ra ṇē| |

kr̥ti-2-m¡ta¯Äga tanay£ punn¡gavar¡©i ¡di  num18

READ MORE Analysis of the Structure And Lyrical Aspects of  Krtis of E³³app¡¿a¯ VenÅki¿ar¡ma Bh¡gavatar 186Pg


This is also addressed to Mathangi –Goddess Parvati –as evident in the Devata mudra mādhava sahodari.

vākgeya kāra mudra vekaarāmanuta pakaja carae

Confirms this is a prayer by the composer to the diety to rid him off the distress.

The choice of raga punnāga varāi depicts the melancholy mood of the composer.

The sancharas prevail within the Madhya stayi and mandra stayi.Though the setting pallavi one pAdam anupallavi two pAdams and charanam four pAdams is simple the sahitya bhAva  and the raga bhava combine to evoke the karuna rasa when rendered.

மாதங்கதநயெ ராகம் புன்னாகவராளி தாளம் ஆதி பல்லவி 1.மா - - - - - த|ங்க | தன || யே - - - - - - || மா-யே | பா – ஹி || ஆனுபல்லவி 1,மா – த : மஹா - | த்ரிபுர | ஸுந்த₃ரி || மா - ரஜ ன க மா - |த₄ வ ஸ ஹோ - - த₃ரி ||. சரணம் குந்த₃ முகுள ஶர | தி₃ந்து₃ த₄ | வ ள வ ர || ஸூந்த₃ ர ஸ்மித – ர – த₃ | னே – ஶ ஶி வ த₃னே || மந்த₃ - - க₃ மனேலஸ / தி₃ந்தீ₃ - -வ ர ந ய னே | வேங்கட ரா- ம – நு த | பங்க ஜ ச ர ணே| | வேங்கட ரா- ம – நு த | பங்க ஜ ச ர ணே| | मातङ्कतनयॆ राकम् पुऩ्ऩाकवराळि ताळम् आति पल्लवि 1.मा - - - - - त।ङ्क | तऩ || ये - - - - - - || मा-ये | पा – हि || 2, .मा - - - - त।ङ्क | तऩ | ये - - मा - | ये - - | पा – हि || आऩुपल्लवि 1,मा – त : महा - | त्रिपुर | सुन्दरि || मा - रज ऩ क मा - |ध व स हो - - दरि ||. 2. मा – त : महा - - - -| त्रिपुर | सुन्दरि || मा - र ज ऩ- क मा - | ध – व स हो - - दरि || चरणम् कुन्द मुकुळ शर | दिन्दु ध | व ळ व र || सून्द र स्मित – र – द | ऩे – श शि व दऩे || मन्द - - ग मऩेलस / दिन्दी - -व र न य ऩे | वेङ्कट रा- म – नु त | पङ्क ज च र णे | |

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